Jetlag

26 mei 2013 - Zeewolde, Nederland

Volgens Wikipedia wordt Jetlag veroorzaakt door het reizen per vliegtuig waarbij er een groot tijdsverschil is tussen de plaats van vertrek en de plaats van aankomst. Je hebt dus als het ware in de tijd gereisd en tijd gewonnen of verloren.

Nou had ik al aardig wat verhalen gelezen en van Koen meegemaakt over wat een jetlag is. "Mooi", dacht ik, "daar kun je rekening mee houden. Alle tips bekeken, makkie!"

En daar zitten we daar dan, zaterdag op zondagnacht 4 uur, aan de thee. Het huis is keurig netjes opgeruimd, alle spullen van de vakantie weer op hun plek, de was gedaan , het gewone ritme weer opgepakt, goed gegeten en gedronken, slapen in mijn eigen bed, blog af, foto's opgeschoond. Prima dus!

Maar toch wil mijn ziel er niet aan!

Nergens staat dat het zo'n zeer doet wanneer je ziel weer terug in zijn  'eigen' tijd moet.Het betekent dat ik nog kan genieten van de vakantie als geheel maar ook dat  ik al mijn winsten en verliezen over de tijd heen (wederom) leef. De verliezen voelen het zwaarst, de verliezen die zijn geweest, maar ook heel helder en duidelijk de verliezen die nog gaan komen. Ik neem aan dat het nog even duurt voordat mijn ziel de beperking van tijd weer accepteert.

1. Allard:
    26 mei 2013
    De oude Grieken en existentiele Christenen hadden al begrepen dat Chronos en Kairos twee ontegenzeggelijk verschillende belevingen hadden. In chronos loopt de fysieke en bioritmische klok, terwijl Kairos = A moment of indeterminate time in the purpose of God.... Je ziel hoeft niet terug in zijn eigen tijd... je hoeft slechts de verbinding met de eenheid te herstellen... (lastig genoeg overigens..)
  2. Josien:
    27 mei 2013
    Maria, wie heeft je ooit geleerd dat leven geen pijn doet?
    Hoop er nog eens met je over te praten...
    Alvast lieve groetjes
    Je bent in ieder geval weer thuisgekomen samen met Koen.
    Trouwens: tijd bestaat niet. Is gewoon een bedenksel van mensen... Alleen het NU-moment is eeuwig.